Možnosti polnjenja doma

O tem kako polnite svoj EV doma
Odgovori
Uporabniški avatar
EVSVET
Administrator
Prispevkov: 1043
879
31

Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a EVSVET »

Polnjenje električnega vozila doma je sicer preprosto. Zapeljete na dvorišče, odprete pokrovček na avtomobilu, vzamete ročko s konektorjem iz polnilne postaje in jo vstavite v vtičnico na avtomobilu. Kot bi dali napolnit mobilni telefon.

Težave se skrivajo malce globje. Avtomobil potrebuje malce več električne energije, kot vaš mobilni žepni prijatelj. Zato so polnilne moči ustrezno visoke. Glede na vašo hišno električno napeljavo se seveda sami lahko odločite kakšno moč polnilnice boste postavili. Možnosti je več.

Začnejo se pri 3.6kW, 16A izvedenki. 16A bo zdržala velika večina napeljav, vendar ne gre pozabiti da iste električne vodnike in varovalke uporabljajo tudi drugi hišni porabniki energije. Če je seštevek vseh porabnikov plus polnilnice večji, kot zmore vaša napeljava, tvegate, da bo slej ko prej odpovedala varovalka ali ob slabi električni inštalaciji celo kakšna žica. To pa je lahko že zelo nevarno.

Zato, pred postavitvijo polnilnice, nujno pokličite usposobljenega elektroinštelaterja in skupaj preglejte stanje vaše napeljave, ter se odločite za primerno rešitev. Naprimer, lahko imate trifazno napeljavo, in močne porabnike porazdelite po dveh fazah, tretjo pa skupaj z manjšimi hišnimi napravami uporabite za polnjenje. Takšna rešitev je idealna za standardno 3x20A priključno moč, ki jo ima veliko slovenskih gospodinjstev.

Naslednja stopnja je 7kW, 32A. Za to moč, boste potrebovali minimalno priključno moč 3x32A, če eno fazo rezervirate izključno za polnjenje.

Sledi 11kW polnilnica, ki uporabi vse tri faze po 16A. 3x32A priključna moč bi bila že ustrezna, in to je tudi ena boljših možnosti če želite imeti solidno hitro domačo polnilnico.

Še zadnja praktična možnost pa je 22kW, 3x32A. Minimalna priključna moč je v tem primeru vsaj 3x50A. Moč 22kW je sicer že bolj običajna za javne hitre polnilnice.

Preden se odločite za katerokoli možnost, še enkrat premislite, kakšno moč dejansko potrebujete. To vprašanje se direktno preslika v vprašanje, koliko časa imam za polnjenje avtomobila? Pa poglejmo nekaj primerov:
  • če je odgovor, čez noč, imate na voljo 12 ur, in za napolnitev baterijie s 25kWh kapacitete tako potrebujete 2kW polnilno postajo.
  • če je odgovor v nizki tarifi, imate časa le 8 ur, in posledično moč polnilnice vsaj 3.2kW.
  • če je odgovor v največ dveh urah, pa boste potrebovali vsaj 11kW enoto.
Torej, s prilagajanjem navad lahko preprosto znižamo stroške, in praktično ne izgubimo nobene praktičnosti uporabe in udobja.

Čisto za konec pa naj omenim še zadnjo možnost. To je polnjenje s kablom za občasno uporabo moči 2kW, ki ga dobite z avtomobilom, ali pa ga dokupite. Tak kabel preprosto priključite v 220V schuko vtičnico, in vaš avto (25kWh) bo napolnjen v 12 urah. Kljub temu pa naj opozorim, da 2kW ni majhna moč, in ob souporabi, bojlerja, električnega štedilnika, infra peči, pralnega stroja, sušilca, pomivalnega stroja ter podobnih naprav, se zna zgoditi, da vam tok vseeno odklopi kakšna 16A varovalka.

In ne pozabite! Za vsa dela na elektroinštalacijah naj poskrbi za to usposobljena oseba. Varnost je le na prvem mestu!
Robie
Uporabniški avatar
matija
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 4581
Kraj: Slovenia
Avto: Tesla MY | VW eGolf
5861
7870

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a matija »

Bom se tu vprasal, sem govoril ze z elektricarjem in ni cisto preprican, ker verjetno ne pozna polnilcev na EV.
Naslednja stopnja je 7kW, 32A. Za to moč, boste potrebovali minimalno priključno moč 3x32A, če eno fazo rezervirate izključno za polnjenje.
Ali je to nacin, ki ga uporabijo Kia Soul, Nissan Lefa in BMW i3 s home chargerjem; da potegnejo tistih 6.6kW oglasevane polnilne moci preko ene faze ?

Kaj pa v primeru postavitve domace 11kW Mennekes polnilnice, ta se verjetno veze na tri faze (upam). V tem primeru bi priklop 3.7kW avtomobila uporabljal energijo premosorazmerno iz treh faz (iz vsake po ~1kw) ? 6.6kW enako (iz vsake po ~2kw) ?

Veliko razmisljam kaj in kako naredit stvari. Dokler imas en EV je stvar enostavna, rezerviras eno fazo 16A in na tej polnis avto. Kaj pa ce bosta dva? Takrat bo verjetno veliko trenutkov, ko bom zelel polnit oba. Recimo skoraj vsako noc. Zato je dobro v prvem koraku potrebno it v pravo smer, da pri drugem avtu ni potrebe po ponovnem preurejanju elektrike.

---

Ce je resitev v 11kw polnilnici z dvema mennekes prikljuckoma ter skupno mocjo 11kw preko treh faz ter ce to dejansko porazdeli obremenitev med vse tri faze potem ni problema polnit tudi dveh EV. Npr enega s 3.7kW ter drugega s 6.6kW hkrati, ker to znese 46A. Ze standarden 3x20A priklop bi bil dovolj, kaksen 10kW 3x25A pa cez glavo.

Problem nastane ce taksne polnilnice ne porazdelijo obremenitve med vse tri faze. Potem bi moral kar dve fazi rezervirat za dva EVja. Tu pa nastane problem. Ker radi laufamo hkrati susilc, pomivalc, pralni in se kaksno pecico, vmes pa se kaksna klima kaj pogreje v prehodnem obdobju. Tako sem hitro na 11-13kW porabnikov hkrati, kar pa bi ze tezko slo skupaj po eni fazi brez priklopne moci 3x50A.

Ce je kdo tule, ki se kaj bolj spozna na elektriko se priporocam za komentar/mnenje.

LP,
Matija
Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6389
Avto: Kona in Zoe
4910
5968

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a CRF »

Bom poskušal jaz odgovorit. Prvi del je tako kot si zapisal. Soul, BMW, Leaf, pa tudi Zoe, uporabljajo 1 fazo do 32A. Ne vem za ostale, ampak Zoe lahko tudi le 16A, in tako je ena rezervirana faza pri 3x20A odjemu dobra in poceni rešitev.

Naslednja stopnja pa je 11kW. Seveda, se moč porazdeli po fazah, 3 x 16A. Ampak to velja za en avto. Če imaš dva, si ne bosta razdelila te moči. Edina rešitev je vsakemu svojo minimalno moč s katero lahko polnita. Ponavadi okrog 3kW. Tako da, tako kot piše zgoraj, za 11kW je 3x32A skoraj minimum, če ne želiš prevelikega prilagajanja ostalih porabnikov.

No, pa da omenim še eno možno rešitev. Sistem z merjenjem skupne porabe gospodinjstva, ki sproti prilagaja moč polnjenja avtpomobila, glede na porabo ostalih porabnikov. To je pa luksus Tako lahko tudi s klasičnim 3x20A odjemom postaviš 11kW polnilnico.
N75
EVSVET donator
EVSVET donator
Prispevkov: 831
Kraj: N.Gorica
Avto: ZOE Q90 41 kWh
488
267

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a N75 »

matija napisal/-a: Kaj pa v primeru postavitve domace 11kW Mennekes polnilnice, ta se verjetno veze na tri faze (upam). V tem primeru bi priklop 3.7kW avtomobila uporabljal energijo premosorazmerno iz treh faz (iz vsake po ~1kw) ? 6.6kW enako (iz vsake po ~2kw) ?
Če ima avto 3-fazni polnilec (ZOE, Smart, Tesla, ...) potem iz vsake faze vleče 3.7kW

Če ima avto 1-fazni polnilec(Leaf, Soul, ...) potem iz 1. faze vleče 3.7kW iz 2. in 3 faze NIČ
N75
EVSVET donator
EVSVET donator
Prispevkov: 831
Kraj: N.Gorica
Avto: ZOE Q90 41 kWh
488
267

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a N75 »

matija napisal/-a: Veliko razmisljam kaj in kako naredit stvari. Dokler imas en EV je stvar enostavna, rezerviras eno fazo 16A in na tej polnis avto. Kaj pa ce bosta dva? Takrat bo verjetno veliko trenutkov, ko bom zelel polnit oba. Recimo skoraj vsako noc. Zato je dobro v prvem koraku potrebno it v pravo smer, da pri drugem avtu ni potrebe po ponovnem preurejanju elektrike.
Do 3 avtomobile hkrati polnit ni problem, avto polniš enofazno 16A vsakega na svojo fazo
Uporabniški avatar
matija
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 4581
Kraj: Slovenia
Avto: Tesla MY | VW eGolf
5861
7870

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a matija »

Hvala za odgovore, potem avtomobili nic ne razdeljujejo porabe ter ce so s trifaznimi polnilci enostavno potegnejo trikrat enako vrednost po fazah.

Kaj pa kabli (nasel Metron Institut & enega čeha) ki imajo moznost nastavljanja amperov ? V taksnem primeru se zniza ali enofazno napetost ali trofazno napetost ki jo potegne avto iz omrezja in s taksnim kablom bi verjetno lahko doma Zoe priklopil na 3x3.7kW na ustrezno 3fazno vticnico in moc znizal na 3x1kW ?

Oziroma charger kot je omenil CRF zgoraj, ki zna preverjati obremenjenost omrezja v hisi in primerno uravnavat moc polnjenja (bodisi enofazno ali trifazno). Cena za kaj taksnega pa je sigurno precej visoka.

Verjetno bo tole res najboljsa resitev:
Do 3 avtomobile hkrati polnit ni problem, avto polniš enofazno 16A vsakega na svojo fazo
Pametno razporedit porabnike po fazah ter biti pozoren da poleg polnjenja avtomobila ni vklopljenih prevec dodatnih porabnikov na isti fazi.Ker ko se polni avto s 16A na fazi, ostaja se 4A do glavne varovalke oz. slabih 1kW. Oziroma nadgradit prikljucno moc na 3x25A, tako da poleg avta ostane se 9A oz 2kW.
N75
EVSVET donator
EVSVET donator
Prispevkov: 831
Kraj: N.Gorica
Avto: ZOE Q90 41 kWh
488
267

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a N75 »

matija napisal/-a: Ce je resitev v 11kw polnilnici z dvema mennekes prikljuckoma ter skupno mocjo 11kw preko treh faz ter ce to dejansko porazdeli obremenitev med vse tri faze potem ni problema polnit tudi dveh EV. Npr enega s 3.7kW ter drugega s 6.6kW hkrati, ker to znese 46A. Ze standarden 3x20A priklop bi bil dovolj, kaksen 10kW 3x25A pa cez glavo.

Problem nastane ce taksne polnilnice ne porazdelijo obremenitve med vse tri faze. Potem bi moral kar dve fazi rezervirat za dva EVja. Tu pa nastane problem. Ker radi laufamo hkrati susilc, pomivalc, pralni in se kaksno pecico, vmes pa se kaksna klima kaj pogreje v prehodnem obdobju. Tako sem hitro na 11-13kW porabnikov hkrati, kar pa bi ze tezko slo skupaj po eni fazi brez priklopne moci 3x50A.

Ce je kdo tule, ki se kaj bolj spozna na elektriko se priporocam za komentar/mnenje.
Polnilnica nič ne razporeja moč po fazah.

Najpreprosteje je tako:
če imaš en avto polniš 3x16A, (v primeru 1-faznega polnilca 1x16A ali 1x20A)
če imaš dva ali tri avtomobile vsakega polniš 1x16A

Ostale porabnike razdeliš po fazah.

Izogibaj se v hkratnemu vklopu pralni , pomivalni, sušilc, bojler in polnjenja EV hkrati ob 22.00
(Pomembo samo za tiste preveč varčne)
Dzun Tao
N75
EVSVET donator
EVSVET donator
Prispevkov: 831
Kraj: N.Gorica
Avto: ZOE Q90 41 kWh
488
267

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a N75 »

matija napisal/-a:Hvala za odgovore, potem avtomobili nic ne razdeljujejo porabe ter ce so s trifaznimi polnilci enostavno potegnejo trikrat enako vrednost po fazah.

Kaj pa kabli (nasel Metron Institut & enega čeha) ki imajo moznost nastavljanja amperov ? V taksnem primeru se zniza ali enofazno napetost ali trofazno napetost ki jo potegne avto iz omrezja in s taksnim kablom bi verjetno lahko doma Zoe priklopil na 3x3.7kW na ustrezno 3fazno vticnico in moc znizal na 3x1kW ?

Oziroma charger kot je omenil CRF zgoraj, ki zna preverjati obremenjenost omrezja v hisi in primerno uravnavat moc polnjenja (bodisi enofazno ali trifazno). Cena za kaj taksnega pa je sigurno precej visoka.

Verjetno bo tole res najboljsa resitev:
Do 3 avtomobile hkrati polnit ni problem, avto polniš enofazno 16A vsakega na svojo fazo
Pametno razporedit porabnike po fazah ter biti pozoren da poleg polnjenja avtomobila ni vklopljenih prevec dodatnih porabnikov na isti fazi.Ker ko se polni avto s 16A na fazi, ostaja se 4A do glavne varovalke oz. slabih 1kW. Oziroma nadgradit prikljucno moc na 3x25A, tako da poleg avta ostane se 9A oz 2kW.

Tok po EVSE standardu se nastavlja med 6A in 80A, samo nekateri polnilci ne delujejo s majhnim tokom ali pa je majhen izkoristek.

SmartEVSE zna prilagajat polnjenje obremenitvi ostalih porabnikov, mogoče naredim tole za sebe enkrat v prihodnosti
več na spletni strani v podpisu.

Polnjenje 16A + pralni stroj (grelec 2kW) na isti fazi je dovolj glavna varovalka 20A , glej karakteristiko
http://www.eti.si/images/product_db/lev ... 533_TD.pdf

Avto se polni ponoči ko nimaš porabe, rešitev s nekim časovnikom polnjenje po 22.00 ali 24.00
evf
EV entuziast
EV entuziast
Prispevkov: 258
Kraj: okolica Kranja
53
70

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a evf »

CRF napisal/-a: No, pa da omenim še eno možno rešitev. Sistem z merjenjem skupne porabe gospodinjstva, ki sproti prilagaja moč polnjenja avtpomobila, glede na porabo ostalih porabnikov. To je pa luksus Tako lahko tudi s klasičnim 3x20A odjemom postaviš 11kW polnilnico.
Mislim, da merjenje porabe posamezne faze, in na osnovi tega prilagajanje polnenja nebi bil noben luksus, ampak bo sčasoma, ko bosta pri hiši 2 EVeja že kar nuja. Vse ostale variante so samo delna rešitev problema. Prepričan sem, da se bo kmalu našla firma, ki bo to ponudila na tržišču. To tehnično niti ni preveč zahtevno.
Tako zgleda shema DC polnilne postaje:

http://www.ti.com/solution/ev_hev_charger_level_3
evf
EV entuziast
EV entuziast
Prispevkov: 258
Kraj: okolica Kranja
53
70

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a evf »

Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6389
Avto: Kona in Zoe
4910
5968

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a CRF »

Pomemben podatek, pri izbiri domače polnilnice. Glede na izbrano moč se bistveno poveča fiksen strošek priključne moči:
cena-elektrika-prikljucna-moc.jpg
cena-elektrika-prikljucna-moc.jpg (73.25 KiB) Pogledano 19118 krat
[/center]
Vir: http://www.zurnal24.si/poraba-elektrike ... nek-266999
Dzun Tao
evf
EV entuziast
EV entuziast
Prispevkov: 258
Kraj: okolica Kranja
53
70

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a evf »

Napačen izračun za 3x25A = 17,2 kW
Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6389
Avto: Kona in Zoe
4910
5968

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a CRF »

evf napisal/-a:Napačen izračun za 3x25A = 17,2 kW
To niso točne številke.

Tudi 3x20A = 14kW pa je priključna moč pol manjša, 7kW. To so bolj razredi...
Uporabniški avatar
robert
EV specialist
EV specialist
Prispevkov: 609
Kraj: Kranj
Avto: Soul EV
806
430

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a robert »

evf napisal/-a:Napačen izračun za 3x25A = 17,2 kW
Sej tudi 3x20A ni 7kW ampak je 13,3kW
Ne vem kako to računajo, ampak pade vseeno v razred 7kW!
Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6389
Avto: Kona in Zoe
4910
5968

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a CRF »

Evo, lepa tabelca:

Koda: Izberi vse

+------------+------------------------+------------------------+
|   Nazivna  |   Enofazni priključek  |  Trifazni priključek   |
|   jakost   |                        |                        |
| omejevalca |                        |                        |
|    toka    |                        |                        |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     (A)    | Priključna| Obračunska | Priključna| Obračunska |
|            |  moč (kW) |  moč (kW)  |  moč (kW) |  moč (kW)  |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     16     |     3     |      3     |     11    |      7     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     20     |     5     |      3     |     14    |      7     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     25     |     6     |      6     |     17    |     10     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     32     |     7     |      7     |     22    |     22     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     35     |     8     |      7     |     24    |     24     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     40     |     -     |      -     |     28    |     28     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     50     |     -     |      -     |     35    |     35     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
|     63     |     -     |      -     |     43    |     43     |
+------------+-----------+------------+-----------+------------+
robert
Uporabniški avatar
matija
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 4581
Kraj: Slovenia
Avto: Tesla MY | VW eGolf
5861
7870

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a matija »

Stevilke so res malo cudne, najbolj bistveno in relevantno za vecino je tole na kratko:
- 7kW (3x20A ponavadi) = baseline za vecino nas
- 10kW (3x25A ponavadi) = 65€ doplacila letno
- 22kW (3x32A ponavadi) = 330€ doplacila letno

Tako cez palec, kratko in jedrnato
Ko bo pri hisi drugi EV se bo verjetno polnil ali trofazno z majhnimi vrednostmi (npr 3x5A, 3x6A, 3x7A...) ali pa bo enofazno 16A. Bom pa takrat iz sigurnosti dvignil zunanje varovalke iz 3x20A na 3x25A.

Dvomim da kadarkoli odtehta teh 330€ za 3x32A. To je 5-6 tankov nafte oziroma ~5000 traktorskih kilometrov — samo na obracunski moci, brez dejanske elektrike.
Uporabniški avatar
pirpy
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 3562
Kraj: Topolšica
Avto: ZOE 38 i,leaf 35,e-imt 24,PW 21+15+8 kWh
3095
1613

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a pirpy »

Imam 3 x 25 in brez problema bi polnil 3+ avtomobile + 50 kwh ostale porabe na dan.
Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6389
Avto: Kona in Zoe
4910
5968

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a CRF »

Seveda, že 3x20A je zaloge za 316kWh elektrike na dan. Če je le pravilno porazporejena poraba
Uporabniški avatar
Drejchi
EV specialist
EV specialist
Prispevkov: 533
Kraj: Ljubljana
Avto: ZOE
312
26

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a Drejchi »

imam 3x25A in plačujem za to priključno moč dobrih 7,73 €. Od kje zgoraj omenjeni zneski?

GEN-I
Slika
Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6389
Avto: Kona in Zoe
4910
5968

Re: Možnosti polnjenja doma

Odgovor Napisal/-a CRF »

Mislim da so v tabeli vsi fiksni stroški, ki jih plačuješ tudi če nič ne porabiš.

Jaz jih imam na Petrolu točno 12,89784€ za 3x20A.
Odgovori
  • Similar Topics
    Odgovori
    Ogledi
    Zadnji prispevek

Vrni se na “Domače polnilnice (wallbox)”