Tipi električnih motorjev

Vse kar si od nekdaj želel vedeti o električnih vozilih, pa nisi vedel kje vprašati
Odgovori
Uporabniški avatar
EVSVET
Administrator
Prispevkov: 1043
879
31

Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a EVSVET »

V splošnem je veliko različnih vrst električnih motorjev, vendar vseh ne srečamo v električnih vozilih. Tukaj je opisanih nekaj najpogostejših tipov in njihove značilnosti.

PMDC - Enosmerni DC motor s trajnimi magneti (krtačni)
To je najstarejši in najpreprostejši tip motorja. Zgrajen je iz trajnih magnetov in navitja na rotorju. Električni tok skozi rotor, povzroči zasuk. Tok se dovaja pulzno, s fizičnim stikom prek krtačk. Ti motorji so poceni, in preprosti za krmiljenje. Imajo soliden navor, vendar potrebujejo vzdrževanje zaradi iskrenja na krtačkah. So tudi manj učinkoviti od brezkrtačnih.

BLDC - Enosmerni brezkrtačni motor
Ti motorji so podobni zgornjim. Imajo magnete, vendar nimajo krtačk. Za dovajanje električnih impulzov pa skrbi krmilnik. V tem primeru je rotor trajni magner, stator pa je serija tuljav, prek katerih se vzbuja rotor. Prednosti brezkrtačnega motorja:
  • visok izkoristek
  • zanesljivejše delovanje, brez iskrenja
  • višje hitrosti in razmerje med močjo in velikostjo
  • segreva se stator, ki ga je lažje hladiti
  • hitrejše pospeševanje
PMSM - Izmenični sinhroni motor s trajnimi magneti
Ti motorji so brezkrtačni in uporabljajo trajne magnete za ustvarjanje magnetnega polja. Za delovanje potrebujejo krmilno elektroniko z inverterjem.

Sinhroni izmenični motor
Sestavljen je podobno kot PMSM, vendar ne deluje na principu indukcije. Magnetno polje na rotorju je ustvarjeno s tokom prek drsnih obročkov, ali s trajnim magnetom (PMAC).

V praksi so, Enosmerni brezkrtačni motorji in sinhroni izmenični s trajnimi magneti, praktično enaki. Po zgradbi, delovanju in krmiljenju. Razlika je le v obliki električnih impulzov. Enosmerni motorji dobivajo impulze trapezoidne oblike, izmenični pa sinusoidne.
PMAC tip je redko uporabljen za pogon v električnih avtomobilih, je pa to najpogostejši tip motorja, ki ga srečamo doma, tam kjer ni regulacije hitrosti.

Na cesti pa je, od električnih scooterjev do dirkalnikov, največkrat uporabljen asinhroni AC motor. Ta je lažji in učinkovitejši od enosmernega, lažje ga je hladiti in praktično ne potrebuje vzdrževanja. Omogoča pa tudi veliko več nadzora nad samim delovanjem, močjo in hitrostjo vrtenja.
Uporabniški avatar
pirpy
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 3569
Kraj: Topolšica
Avto: Zoe,Leaf
3122
1623

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a pirpy »

Malo pregledujem stare poste in tule sem našel napako
Mislim, da AC brezkrtačni motor z trajnimi magneti ne spada med asinhrone ampak med sinhrone motorje.
Uporabniški avatar
Damijan
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 1241
Kraj: West Gorenjska
Avto: malo mešano ;)
989
1513

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a Damijan »

Zanimivo bi bilo imeti več informacij, kdo je dejanski proizvajalec in kateri tip motorja je v kakšnem EVju...

Nekaj podatkov sem zbral tukaj:

Renault
Twizy ima (kot večina ve) "slovensko" srce - 13 kW asinhroni elektromotor iz Letrike (nekdanja Iskra Elektrika, zdaj del skupine Mahle) Šempeter pri Novi Gorici

Zoe ima dva tipa sinhronih motorjev:
- R210 je Continentalov sinhroni elektromotor s 65 kW (88 KM) z 220 Nm navora in možnostjo AC polnjenja do 43kW (domet po NECD 210km, kombinirana poraba 14,6 kWh na 100km)
- R240 ima malenkost močnejši Renaultov motor z 68 KW (92 KM), z boljšim izkoristkom in možnostjo polnjenja do 22kW (domet 240km, kombinirana poraba 13,3kWh na 100km)

Nissan
Leaf uporablja 80 kW (110KM) spredaj nameščeni sinhronski elektromotor z 280 Nm navora

Kia
Soul EV ima sinhroni elektromotor s stalnimi magneti z 81,4kW (111 KM) z 285 Nm navora

Hyundai
Ioniq ima sinhroni električni motor z 88 kW (120 KM) z 295 Nm navora - kombinirana poraba 11,5kWh na 100km

Mercedes
B-Class Electric Drive ima motor od Tesle S 100 kW (134 KM) in 310 Nm navora (moč je zmanjšana zaradi manjše baterije)

VW
e-Golf elektromotor 85kW (115 KM) in 270 Nm navora
e-Up elektromotor 60 kW (82 KM) in 210 Nm navora

BMW
i3 125kW (170KM) z 250 Nm navora (teža motorja 50kg)

Tesla
Roadster poganja 3-fazni, 4-polni AC-indukcijski zračno hlajen motor z močjo 248 KM (185 kW). Največji navor je (270 Nm), dosegljiv od 0 pa do skoraj 6000 obratov. Sport model ima bolj zmogljiv motor 288 KM (215 kW). Oba motorja lahko delujeta do 14.000 obratov. Teža motorja je zelo majhna, 32 kilogramov.

Tesla S
225 kW (302 KM), 270 kW (362 KM), 310 kW (416 KM) s 430, 440 in 600 Nm navora
(na voljo še D izvedbe s 4kolesnim pogonom)

Tesla X
AWD 90D 193 kW (259 KM) spredaj in zadaj
P90D 193 kW (259 KM) spredaj in 375 kW (503 KM) zadaj


viri: Wikipedia in spletne strani proizvajalcev
matija, CRF, Simon
Soul EV believer
Uporabniški avatar
EVSVET
Administrator
Prispevkov: 1043
879
31

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a EVSVET »

pirpy napisal/-a:Malo pregledujem stare poste in tule sem našel napako
Mislim, da AC brezkrtačni motor z trajnimi magneti ne spada med asinhrone ampak med sinhrone motorje.
Hvala, popravljeno.
Uporabniški avatar
EVSVET
Administrator
Prispevkov: 1043
879
31

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a EVSVET »

Zanimivo branje Teslinega inžinirja:

https://www.tesla.com/en_EU/blog/induct ... ess-motors
Uporabniški avatar
matija
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 4581
Kraj: Slovenia
Avto: Tesla MY | VW eGolf
5861
7875

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a matija »

Z model3 so prvic v svoji zgodovini v avtomobile zaceli vgrajevati permanentni magnetni motor, namesto prejsnjih AC. Dosegli so seveda bistveno boljso efektivnost.
Uporabniški avatar
CRF
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6390
Avto: Kona in Zoe
4910
5974

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a CRF »

Pri nazivnih obratih.... kar je pa pri avtomobilu težko določit. Glede na to da jih uporabljajo VSI ostali EV je to verjetno logična odločitev.
Etom
Prispevkov: 5
Kraj: Sodražica
Avto: Captur DCI

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a Etom »

Nobeden ne omenja AFPM -aksial fluks pemanent magnet motor, nima magnetnega stika med rotorjem in statorjem in se lahko uporabi kot motorgenerator, manjše mase, lahko trifazen, za vgradnji direkt v kolo itd.
Ne vem zakaj vsi hočejo dirkalne električne mrcine z 300kW včasih je bil fičko z cca 20kW čist dovolj smo šli z njim tudi na morje , na strehi je bil pa še čoln maestral in tomos4.
V vsako kolo 5kW motor in z vzpredno zaporedno vezavo imaš že štiri prestave, frekvenčnik pa še za fino regulacijo, za elektriko varčni dizel ali bencinar z generatorjem v optimalnem režimu za uravnavanje pa še akumulator manjših moči.
Nekje sem zasledil da se motorji v kolesih ne obnesejo zaradi????
Uporabniški avatar
DeCoRawr
EV ambasador
EV ambasador
Prispevkov: 6654
Avto: Kona 64_2018
3550
604

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a DeCoRawr »

Zaradi nizkih obratov koles in posledično neučinkovitosti teh motorjev. Sicer to je prihodnost ampak sedaj to pomeni 4x motor, 4x inverter, 4 kabli do vseh koles. Sicer obstajajo že nekje direct drive variante ampak ni še to to. Obstaja veliko motorjev še a so tukaj opisani samo najbolj pogosti...
Etom
Prispevkov: 5
Kraj: Sodražica
Avto: Captur DCI

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a Etom »

DeCoRawr napisal/-a:Zaradi nizkih obratov koles in posledično neučinkovitosti teh motorjev. Sicer to je prihodnost ampak sedaj to pomeni 4x motor, 4x inverter, 4 kabli do vseh koles. Sicer obstajajo že nekje direct drive variante ampak ni še to to. Obstaja veliko motorjev še a so tukaj opisani samo najbolj pogosti...
Vzporedna ali zaporedna vezava motorjev (jih lahko smatramo kot en sam motor) omogoča en sam inverter, ali se motim, problem lahko rata pri vožnji skozi ovinek. Čim manj črnih škatel (inverterjev) ki samo elektriko pretvarjajo v toploto ki jo ne rabimo razen pozimi.
Te zadeve so dolgo nazaj uporabljali na železnici.
Uporabniški avatar
gregimarko
EV entuziast
EV entuziast
Prispevkov: 321
Kraj: Ljubljana
310
154

Re: Tipi električnih motorjev

Odgovor Napisal/-a gregimarko »

Etom napisal/-a:
DeCoRawr napisal/-a:Zaradi nizkih obratov koles in posledično neučinkovitosti teh motorjev. Sicer to je prihodnost ampak sedaj to pomeni 4x motor, 4x inverter, 4 kabli do vseh koles. Sicer obstajajo že nekje direct drive variante ampak ni še to to. Obstaja veliko motorjev še a so tukaj opisani samo najbolj pogosti...
Vzporedna ali zaporedna vezava motorjev (jih lahko smatramo kot en sam motor) omogoča en sam inverter, ali se motim, problem lahko rata pri vožnji skozi ovinek. Čim manj črnih škatel (inverterjev) ki samo elektriko pretvarjajo v toploto ki jo ne rabimo razen pozimi.
Te zadeve so dolgo nazaj uporabljali na železnici.
Ti to pišeš kar nekaj, samo da pišeš?
Napiši, če obvladaš kaj zanimivega o tehniki, o magnetizmu, torque vektoringu, problemu nevzmetenih mas,...
Vse kar si napisal do sedaj, so same bučke.
Odgovori

Vrni se na “Vprašaj in izveš”